DeZaailander   #01 De Zaailander   Psychologie voor de brugklasser


Psychologie voor de brugklasser
Verder hebben wij in ons hoofdartikel, het exclusieve interview met de brugklassers van dit jaar, de psychologische problemen waarmee deze nieuwkomers te kampen hebben, uitgediept.

Michiel Hoekstra en Robbert Baron, bij de leraren berucht om hun teamwork, maakten dit interview en trokkan daaruit hun conclusies.

Meer psychologie voor de brugklasser?



Er zijn dit jaar weer een boel nieuwe brugklassers op onze school gekomen. Om uit te vinden welke frustraties zij kunnen oplopen als ze vanuit het oude vertrouwde levenspatroon zonder huiswerk plotseling op deze grote school komen, met dikke tassen vol zware boeken waaraan ze zich haast een tennisarm sjouwen, hebben vrij enkele nieuwkomers geinterviewd.

Zaailander: Hoe vindt je het hier op school?

De meerderheid vond het hier veel leuker dan op de lagere school. Er zijn hier veel meer leraren, dus kun je er veel meer pesten, zo verklaarde een brugklasser. Ook zou je hier meer vrij hebben. Het veranderen van lokalen tussen de uren werd door velen als een interessante onderneming gezien. Enkele lieden vonden het hier veel te druk en zouden liever terug naar de lagere school gaan.

ZA: Maken bepaalde leraren je zenuwachtig?

Dat was wel het geval, met name de heer Huisman schijnt menig nieuwkomer het erg moeilijk gemaakt te hebben, bij andere leraren viel het over het algemeen wel mee’

ZA: Wie vindt je de leukste leraren op deze school?

De heer Pietersen was verreweg de populairste leraar bij onze jeugdige mede scholieren (toch staat hij niet op nummer één in onze leraren top tien!). De heer Stavenga kwam als goede tweede uit de bus, waarbij ze wel zeiden dat de meeste andere leraren ook zo slecht nog niet waren.

ZA: Wat vinden jullie van dat gesjouw met die volgepropte tassen?

Enkele stoere knapen meenden dat er niets aan de hand was; die tassen waren helemaal niet zwaar, toch bleek dat er enkelen waren die er anders over dachten. Vooral uit de hoek van de wat tenger gebouwde meisjes kwamen klachten dat het toch een hele opgave was om deze gewichten te verplaatsen.

ZA: Wat was het leukste voorval tot nu toe?

Een leerling begon enthousiast een ingewikkeld verhaal te vertellen, hij deed erg zijn best en het was zonder twijfel ontzettend leuk maar toch hebben wij de clou een beetle gemist. Enkele kreten als: ...HAHAHAHA.........GRAMB.....PROPJES.....KNAL.....PATS.....BOEM... e .d. konden wij er wel uit vissen maar verder kwamen wij niet.

Wij kwamen tot de conclusie, dat de brugklassers zich over het algemeen kostelijk vermaken en dat een meer psychologische aanpak niet nodig is.

RHB & MC












Volgende
Psychologie voor de brugklasser
Als vanzelfsprekend hebben wij ook aandacht besteed aan het onlangs gehouden denderende popconcert van Herman Stokbrood en zijn Schimmelkaas, waar een speciaal daartoe opgeleid team (MH en RHB)...


Top